Kiinteistöjen ylläpito vaatii monenlaista vuorovaikutusta

Mestaritoiminta ylläpitää Mestariasuntojen ja kaupungin omistamia kiinteistöjä sekä muita pienempiä asiakkuuksia. Tehtäviin kuuluu kiinteistöjen hoitopalvelut, asuinkiinteistöjen yhteistilojen siivous, ympärivuorokautinen päivystyspalvelu sekä kiinteistöjen energianseuranta, kuntotarkkailu ja puuttuminen epäkohtiin.

Kaiken toimintamme tavoitteena on pitää huolta siitä, että kiinteistöt pysyvät kaupunkilaisten käytettävissä pitkään hyväkuntoisina ja saadaan siirrettyä pidemmälle isompien kunnostustöiden tarvetta. Se vaatii työntekijöiltä ammattitaitoa sekä ajanmukaisia järjestelmiä, jotka helpottavat työn tekemistä. Lisäksi se vaatii ymmärrystä siitä, että myös käyttäjät ovat tärkeä osa ylläpitotoimintaa.

Mestaritoiminnan etuna on, että työntekijät ovat pitkään viihtyneet yhtiössä ja tuntevat hyvin hoidettavat kiinteistöt.

Kun uusia työntekijöitä rekrytoidaan, pyrimme antamaan kattavan perehdytyksen kiinteistökantaan ja niitä palveleviin järjestelmiin. Unohtaa ei pidä myöskään työyhteisön tukea uusia asioita oppiessa eli että tarvittaessa voi kysyä ja saada apua talossa pidempään olleilta.

Keskitetyn ja järjestelmällisen tiedon jakamista helpottavat sähköiset kiinteistötietojärjestelmät: Granlund Manager (GM) kaupunkikiinteistöjen osalta ja Tampuuri Mestariasuntojen kiinteistöjen osalta. GM:ssä ja Tampuurissa on myös kiinteistökohtaiset sähköiset huoltokirjat sekä dokumenttipankit. Mestaritoiminnalla on käytössään myös työnohjausjärjestelmä KIHO. Nuo kaikki kolme on integroitu toimimaan yhdessä niin, että työntekijät saavat työpyynnöt suoraan myös kentälle puhelimeen, jolloin pystytään tarvittaessa toimimaan nopeastikin.

Sähköisten järjestelmien etuna on vasteaikojen lyhenemisen lisäksi se, että kaikista työpyynnöistä jää jälki järjestelmään eli niiden toteutumista pystytään valvomaan ja kehittämään toimintaa sitä kautta. Vuonna 2020 vastaanotimme keskimäärin 728 työpyyntöä kuukaudessa ja vasteaika pyynnöille oli alle vuorokausi eli reagoimme pyyntöihin todella nopeasti.

Vaikka taustalla pyöriikin toimintaa terävöittäviä sähköisiä järjestelmiä, työmme arki on muutoin samaa kuin on aina ollut. Tyypillisimpiä työpyyntöjä meille on yhä edelleen esimerkiksi vuotavien vesikalusteiden sekä ovimekanismien toimivuuksien korjaaminen. Sähköiset järjestelmät kuitenkin helpottavat noiden tavallisten ongelmien ilmoittamista ja myös yhteydenpitoamme käyttäjiin.

Käyttäjät ovatkin erittäin tärkeässä roolissa, kun puhutaan kiinteistöjen ylläpidosta. Tilojen vastuullinen käyttö, vikojen ilmoittaminen nopeasti meille ja muukin vuorovaikutus on erittäin tärkeä asia, jotta voimme onnistua tehtävässämme. Ilman käyttäjien aktiivisuutta ja vastuullista tilojen käyttöä emme saisi vikoja tai kiinteistön tulevia korjaustarpeita niin hyvin tietoomme tai saavutettua esimerkiksi energiansäästötavoitteita.

Kiinteistöallianssin auditoinneissa olemme saaneet asiakkailta palautetta siitä, että olemme ystävällisiä, ammattitaitoisia ja reagoimme ilmoituksiin nopeasti. Samanlaista kiitosta olemme saaneet myös Mestariasuntojen asukkaiden antamissa palautteissa.

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. On helppo toimia ammattilaisena sektorilla, jossa myös vastapuoli, tässä tapauksessa tilojen käyttäjät toimivat vuorovaikutteisesti. Jatketaan samaan malliin.

Tero Passi

Kiinteistömestari

11.01.2022  -